Les Menuires 2018

Naar Les Menuires– door Frankrijk 



Vr 21/12 - Oostende - Beaufort


 Om 9:00 u vertrokken op de A 10-E 40 om via de E 411 naar Luxemburg in Berchem te tanken.  Verder over Nancy naar Besançon. Het was de bedoeling om samen met Elsy en Rob de sfeer van de kerstmarkt mee te pikken.

 Het is zeer druk in Besançon, de parking is volzet en er is niet direct een alternatief voor handen. Een beetje rondgereden maar uiteindelijk beslist om door te rijden.
Murw door aanhoudende regen en windvlagen 'ontdek' ik als bij toeval een leuke parking. Na 794 km installeer ik mij voor de nacht.

Deze prettige stopplaats in Beaufort* (gps N 46.58224 - O 05.44408) ligt bij wat er uitziet als een soort jeugdhuis. In de zomer kun je hier ook picknicken.

 Het is ondertussen 20:30 u geworden en veel goesting om nog aan sightseeing te doen is er niet. De hevigste regen is gelukkig voorbij, overgegaan in een lichte driezel. Ik heb nog wel een praatje gemaakt met de enige andere gebruiker van de parking.


Za 22/12 - Beaufort - Les Menuires


 Door de extra km die gisteren werden afgelegd, wordt het vandaag een kort ritje.  Na de tankbeurt in Bourg-en-Bresse vervolg ik mijn weg over de A 40 naar Annecy langs het meer naar Albertville en zo naar Les Menuires. Onderweg een eerste kennismaking met de 'gele hesjes'. Op een strategisch kruispunt was een barricade opgeworpen. Resultaat - filevorming. Met mondjesmaat werden 'we' doorgelaten, vergezeld van veel getoeter en geschreeuw. Naar toeristen toe waren ze wel vriendelijk.

 Na 263 km kom ik om 13:30 u  aan op de CP te Menuires (gps N 45.32559 - O 06.53415). Tot mijn verbazing staan Elsie en Rob mij al toe te zwaaien. Alvorens mij te installeren is het ideaal om te servicen. Voor het binnenrijden is een Flot Bleu sanizuil. Je moet wel de juiste jetons hebben.  Die kun je eventueel aanschaffen aan het servicepunt op de parking. Voor € 2 kun je ruim voldoende water tanken. Met wat pendelen kunnen we zelfs de tank van onze vrienden vullen en ook nog een buffer voorzien voor de komende dagen. Ik kan 120 l tanken en een reserve van 100 l aanleggen. We zijn vroeg en hebben alle plaats om ons rustig te installeren. We kunnen een elektra aansluitpunt delen. 15 A zou geen probleem mogen geven (ruwe regel 15 A x 220 V = 3300 W). Ik heb in principe alleen stroom nodig voor eventueel bijverwarmen.


Zon 23/12 - ma 31/12 - Verblijf


 Zoals gebruikelijk is de eerste dag een wandeldag. Ik ben vroeg vertrokken en het weer is goed, dus wordt de verkenning van de streek een beetje uitgebreid.  Dit jaar opteer ik om op de langlauf pistes te blijven. Dat is wat meer draaien en keren maar loopt ook vlotter.  Tot aan St Martin de Belleville* is het terrein gekend. Ik blijf de linker oever van de Doron (dalwaarts) volgen tot Chatelrand*. 


 De zon begint onder te gaan en dus wordt het nog flink stappen om voor het donker 'thuis' te komen.  Uiteindelijk blijkt dat nog mee te vallen. Ik ben rond 16:00 u weer op de parking.
Ik ben ondertussen ook kind aan huis bij Skiset. Ik krijg mijn ski's aan voordeeltarief. Daar boven op zijn het ook nog eens splinternieuwe. Ik heb mijn eigen ski's, maar voor € 120 kun je het beste materiaal huren en juist onderhouden.

 Ik ben nog geen 64 en dus moet de volle pot betaald worden voor de zesdaagse skipas voor het Trois Vallées gebied. Dit jaar betaal je € 306 als alleenstaande. Je kunt een klein voordeel doen met een duo of groepsticket. Ik blijf het nog altijd graag doen en over de zes dagen heb ik 145 liften genomen wat neerkomt op € 2,11 per lift.  Als je bedenkt dat de pistes geprepareerd, onderhouden en bewaakt worden, valt het in feite best mee.
 De weersomstandigheden waren ronduit schitterend.  De eerste dag was het wat bewolkt. Een eigenaardige gewaarwording.  De lagergelegen pistes lagen in de mist en de hoogste pistes in de wolken. Dus bleef het zaak zoveel mogelijk op de tussenpistes te blijven. Om in te skiën toch 15 liften kunnen nemen.
 De volgende dagen was het weer dus bijzonder goed. Net niet te warm.
Het ene jaar is het andere niet. De temperaturen zijn constant aan de positieve kant. Ik denk dat we maar twee nachten een lichte vorst hebben gehad. Dat bleek duidelijk uit het gasverbruik. Normaal doe ik 5 dagen met mijn extra fles. Dit jaar heb ik op dag acht moeten omschakelen.
 Een prachtige zonsondergang is een fenomeen dat je ook niet elk jaar meemaakt. Spijtig duurt dit in de bergen niet zo lang.
 Na het skiën genieten we van een beetje après-ski, niet dat we danig uit de bol gaan.  Maar een uitgebreide aperitief met dito maaltijd moet toch kunnen. Dan mag het ook al eens een beetje feestelijk zijn.
 Op 28 december vieren we het afscheid van Elsie en Rob die nog andere verplichtingen hebben. Ik blijf nog enkele dagen.

 Op de afsluitwandeling op  31 december is de zon volledig van de partij. Zoals eerder deze week maak ik een uitgebreide verkenning van een nieuw traject langs de Lac de l'Eau*. Ik ontdek een nieuw aangelegde piste met bijbehorende lift. Dat vraagt om uitgeprobeerd te worden bij een volgend bezoek. 



 Het spel van zon en schaduw is ook op deze wandeling te bewonderen en ook wel een beetje te ondergaan.  Er is een duidelijk temperatuurverschil in of uit de schaduw. Ik probeer zo hoog mogelijk te blijven om zo lang mogelijk van de zon te genieten. Een prachtig einde aan een zeer geslaagd verblijf!

                                                            
Di 01/01 - Les Menuires - Aire des Neuf Lieux

 Om 10:00 u zonder problemen vertrokken. Ook in Albertville was een post van de 'gele hesjes' opgericht, dit onder opvallend aanwezige 'begeleiding' van de politie. Ook hier op een ludieke manier uitgezwaaid. Deze keer ben ik over Chambéry via de RN gereden en is het goed opschieten. Bourg-en-Bresse wordt zo'n beetje als vaste als tankplaats aangehouden - de prijzen bij Leclercq zijn dan ook scherp (€1,317/l). Getankt om Luxemburg te kunnen halen en om 19 u na 548 km op de vertrouwde aire aangekomen. GPS N 48.21209 - O 06.45761. Op deze eerste dag van het nieuwe jaar is het bijzonder rustig op de parking.

Wo 02/01 - Aire des Neuf Lieux - thuis

 Na een rustige nacht om 8:30 u vertrokken voor de terugreis via Nancy.  De regenbuien zijn in intensiteit wat afgenomen en ik kan bijzonder vlot doorrijden.  Na de gebruikelijke tankbeurt in Luxemburg aan € 1,030/l  -  het blijft de moeite -  gaat het verder probleem- en vooral fileloos via de E 411 en E 40 richting Oostende.  Na 518 km kom ik rond 14:30 u thuis.

Reacties