Joyeux anniversaire Citroën
2 CV
Net als honderdduizenden anderen heb ik ook in een Deux Chevaux gereden. Op zich is dat niet opmerkelijk, het zou dus een kort eerbetoon kunnen zijn aan de zeventigste verjaardag van dit unieke autootje, als mijn exemplaar niet iets bijzonders had gehad.
Tuning
Ik heb de mijne tweedehands kunnen kopen van iemand die er al wat 'aanpassingen' aan had gedaan. Je zou het tuning avant-la-lettre kunnen noemen.
Laten we bij het
uiterlijk beginnen. De voorste stoelen waren vervangen door
pilotenstoelen. Daarbij hoorde natuurlijk een pilotenstuur. Het
klassieke oprol dak werd vervangen door een vast dak. De laadkoffer
was uitgebouwd met de pelikaanbek. Dat alles in een zachte
crèmekleur.
Op zich nog altijd niet
heel speciaal. Dat begon met de brandstof. In de koffer was een
zestig liter lpg tank ingebouwd – vandaar de noodzaak voor de
pelikaanbek. Een klassieke lpg installatie biedt de mogelijkheid tot
het omschakelen tussen benzine en lpg, dat is te zeggen, in normale
omstandigheden. Daar het wagentje voorzien was als tweede rijtuig
voor zeer plaatselijke toepassing was de noodzaak tot omschakeling
niet zo belangrijk. Vandaar de volgende ingenieuze aanpassing. De
ontspanner bij lpg gebruik heeft noodzaak aan warmte, daar lpg een
gas onder druk, bij vrijkomen vervriest. Om de goede werking te
verzekeren is een warmwatercircuit noodzakelijk. Om die circulatie op
gang te brengen, werd de benzinepomp gebruikt die aangesloten was met een ingenieus buizensysteem rond de uitlaat.
Een gesloten watercircuit zeg maar. Bijgevolg kon er dus niet op de
'normale' manier op benzine gereden worden. Bij eventuele
gebeurlijkheid kon dit verholpen worden door een in tweeën gesneden
waterfles omgekeerd rechtstreeks op de carburator te plaatsen in een
speciaal voorziene houder. Zoals gezegd, alleen nodig bij eventuele
gebeurlijkheid. Het bereik met een volle lpg tank lag immers rond de
1000 km. Lekker goedkoop en zorgeloos rijden. Dat is tot de
beslissing valt om dat goedkoop en zorgeloos rijden uit te breiden
tot een roadtrip naar Italië.
Roadtrip
In juli 1987 zetten
Leslie en ik koers daarheen. Perfect geladen voor een kampeertocht (pre- campertijdperk) langs de mooiste streken en belangrijkste kunststeden. Een avontuur
dat we niet licht zullen vergeten. Maar men is jong, wil wel eens wat
zien en ook wel eens wat beleven.
Een kleine bloemlezing
uit enkele van onze on the road ervaringen.
Op één van de oplopende stukken op de Deutsche Bundesbahn, werden we terwijl we zeer braaf uiterst
rechts reden, nauw ja eerder voorwaarts kropen, door een
voorbijstekende vrachtwagen op de pechstrook geduwd. We reden
natuurlijk 'ietsje' onder de verplichte minimum snelheid van 60 km
per uur...
Op ons gemak geraken we
in en door Oostenrijk zij het ook met een beetje zin voor
improvisatie en enig stuntwerk. Over de Brennerpas ging dat als volgt.
We hadden er ons al bij neergelegd dat het met een slakkengangetje
bergopwaarts zou gaan. Wij met onze luchtgekoelde motor hadden dan
weer het voordeel dat we weinig gevaar liepen voor oververhitting. We
zijn menige snelheidsduivel gepasseerd die met open motorkap aan de
kant van de weg stond te dampen.
Maar naarmate we hoger
klommen, nam de snelheid af. Dat werd zo drastisch dat we elk aan een
kant ons 'eendje' over de top moesten duwen. Voldoende snelheid halen
en dan vlug inspringen. De afdaling ging dan weer zeer vlot.
Ondertussen moesten we al eens beginnen uitkijken naar een
servicestation waar ze lpg hadden. In de jaren 80 van de vorige eeuw
geen sinecure. We vinden een station en zijn weer gerust voor 1000
km.
Op naar Rome
De gehele dag rusteloos
uitgekeken naar een servicestation die ons lpg kan leveren. Daarbij
maar de juiste koers aangehouden.
Natuurlijk vallen we
tegen de avond dan toch zonder lpg en moet er getankt worden – bij
gebrek aan dan maar benzine. De niets vermoedende pompbediende wil
natuurlijk de benzine tanken op de 'normale' manier en begrijpt niets
van ons gegesticuleer dat dit niet kan. Toen de motorkap naar omhoog
ging en we teken deden dat ons kleine flesje boven de carburateur
moest opgevuld worden trok dit zeer nieuwsgierige blikken van andere
tankgebruikers. Leslie kon dit allemaal niet zo goed meer aan en
verwijderde zich zo onopvallend mogelijk van het hele gebeuren.
Natuurlijk kom je met anderhalve liter niet zo ver en moest er een
alternatief voorzien worden. De was die lag te schommelen in een
afgesloten tien liter emmer, werd even in iets anders gedaan. Het
moet gezegd, de pompbediende had er geen enkel probleem mee om onze
emmer tot de rand te vullen. Stoïcijns als zijn Romeinse voorvaderen
vond hij het hele experiment de normaalste zaak van de wereld.
Wij dus voldoende
brandstof voor x aantal km. Natuurlijk moest het verbruik goed in de
gaten gehouden worden. We hadden uitgerekend dat we ongeveer 25 km
konden rijden met anderhalve liter.
De afgelegde km in de
gaten houden was Leslie’s werkje. Hij heeft dat zeer keurig
gedaan. Wij dus elke 25 km langs de kant om ons kleine reservoir op
te vullen. Zo zijn we uiteindelijk in de vroege uurtjes in Rome
geraakt. We besloten een hotelletje te zoeken en vonden iets geschikt
bijna in de achtertuin van het Vaticaan.
Pech
Met een beetje
improvisatie hebben we toch onze rondreis kunnen doen. 't Is te zeggen.
Tot we in het noorden van het Como Meer ter hoogte van Colico weer
bijna door onze lpg zijn en we uitkijken naar een tankstation. Ik rij
keurig het stankstation op maar had niet gezien dat van rechts op een
landweggetje dat ter hoogte van het tankstation op de baan uitkomt,
een vrachtwagen komt aangestormd. De botsing is niet te vermijden,
ondanks mijn verwoede poging om op het laatste moment mijn stuur om
te gooien. Resultaat – onherstelbare schade aan de rechterkant van
de auto met zelfs een gebroken vooras. Gelukkig zijn we er met de
schrik vanaf gekomen maar de 2 pk is daar ter ziele gegaan. De
vrachtwagen had niets. Niemand van de omstaanders die iets anders
verstaat dan Italiaans natuurlijk en zoals dat dan gaat, ons kent
ons, ook bij de plaatselijke politie en dus is er niet veel verhaal
te halen. Gelukkig zijn we allebei bij EuropAssistance verzekerd en
worden er gelijk regelingen getroffen om ons thuis te krijgen.
Ons 2 pktje kunnen we van
de hand doen als schroot en ik krijg er zelfs nog 3000 lire voor. 1
EUR = 1.935 lire aan de huidige koers zou dat € 1,55 zijn. We mogen
eruit meenemen wat we willen en hebben er verder ook geen kopzorgen
over. Ik weet dat de ontspanner nogal waardevol is, dus deze gaat
eruit en ook al het ander wat niet vast zit. Ondertussen komt een
taxi ons ophalen en naar Milaan brengen. Dat is toch een kleine 100
km. We worden ondergebracht in een hotelletje en krijgen de
afhaalcodes voor onze vliegtickets naar Zaventem. We moeten ons
nergens zorgen over maken en als we extra kosten maken, moeten we
zorgen dat we daar betaalbewijsjes voor hebben. Nog een beetje
nazinderend op adrenaline herinner ik mij niets van het avondeten.
Maar het uitgebreide ontbijt dan weer wel. Het inpakken van al onze
spullen was ook niet zo simpel, gelukkig hadden we genoeg stevige
plastiek zakken en enkele kartonnen dozen waar ons campinggerief in
zat.
Terugreis
Een taxi bracht ons netjes naar de luchthaven en na het ophalen van onze tickets, die zoals afgesproken voor ons klaar lagen, kon het inchecken beginnen.
Bij het scannen van onze
spullen begonnen direct bij elk stuk bagage de toeters en bellen af
te gaan. Onder de huidige omstandigheden zouden we direct aan de
kant worden gezet. Niet toen. De wereld had nog iets onschuldigs over
zich. Na wat wenkbrauwgefrons werden zelfs onze reserve gaspatronen
en ander 'gevaarlijk' spul uiteindelijk doorgelaten. Wij spraken
natuurlijk geen woord Italiaans, verstonden ook niets en zetten onze
meest wanhopige pokerface op. De gestrande onfortuinlijke toeristen
mochten huiswaarts keren. De boarding was ook nogal apart. Wij nog
altijd in onze vakantiekleren, en als ik mij goed herinner ook nog
eens in korte broek, maar wel keurig verzorgd. Zo stappen we binnen
in een surrealistisch decor. Het vliegtuig is afgeladen vol met
overwegend mannen in driedelige businesssuits. Stel je voor, je stapt
een topvergadering binnen in kleren recht van het strand. Even vielen
alle gesprekken stel en werden we net niet aangestaard. Natuurlijk
hadden we geen plaatsen naast elkaar. Maar met wat onderhandelen kon
daar snel een mouw aangepast worden. Een alleen zittende man wilde
wel zijn plaats afstaan en zo konden wij ons naast elkaar installeren
en de terugreis aanvatten. Onze Les had zijn eerste vliegreis
waarschijnlijk anders voorgesteld. Ik kon hem geruststellen door te
vertellen dan we een atypisch ervaring aan het beleven waren. Milaan
– Brussel is natuurlijk een zeer korte trip en in geen tijd komen
we op Zaventem aan.
De verpakking van onze
spullen was zo herkenbaar dat we er niet naar moesten zoeken. In geen
tijd hadden we alles bij elkaar. Op naar de douanecontrole. Het moet
een apart zicht geweest zijn, twee nozemachtige reizigers met een
allegaartje van bagagestukken te zien aankomen. In een deken over
mijn schouder had ik de gesloopte onderdelen van onze 2 cv. Op de
indringende vraag : “jullie hebben niets aan te geven zeker?” zat
er niets anders op dan de krik en de ontspanner te tonen. Dat hilarische zicht toverde een glimlach op het gezicht van de ambtenaren. Ze waren er blijkbaar van overtuigd dat we geen contrabande meehadden
en mochten het grondgebied binnen.
In de aankomsthal stond
de vader van Leslie ons op te wachten. Alle spullen werden ingeladen
en we konden richting Lummen.
Wij hebben een unieke
ervaring achter de rug. Gelukkig zijn we er alleen met de schrik
vanaf gekomen. Vanaf dit tijdstip ben ik ook een true believer
geworden in de service van EuropAssistance. Een bloemlezing van mijn
verdere reiservaringen toont dat dit een verstandige keuze is.
De trip was ook een voorproefje van het 'comfortabeler' reizen met een camper. In die tijd enkel weggelegd voor de happy few.
Met spijt in het hart
kijk ik terug op mijn trouwe vriend die ik heb moeten achterlaten. Het
heeft ons naar alle plekken in Italië gebracht die we wilden zien,
zij het op een speciale manier. In totaal hebben we toch 4219 km
afgelegd. Een troost – we waren op de terugweg...
Nu de productie van de 2
Cv gestopt is, is het een gewild verzamelobject geworden. Nog vele
jaren plezier gewenst aan alle bezitters!
Jullie karretje moet wel een uniek exemplaar geweest zijn! Zo te lezen zat het avontuur toen al te woekeren. Laat het nog lang woekeren!
BeantwoordenVerwijderenGrtn, RoEl
Zeer leuke anekdotes om later terug op te halen! Ik heb genoten van je verhaal. Een goede en boeiende schrijfstijl.
BeantwoordenVerwijderen