Noorwegen 2015

Met de camper naar Noorwegen


Noorwegen, een land dat de verbeelding prikkelt. Een land van mythische Vikinghelden, donkere bossen en idyllische fjorden.  Waar men de middernachtzon kan beleven en kan genieten van een woest en bij wijlen ongerepte natuur.  Een welvarend en stabiel land naar Scandinavisch model. Maar ook een land waar de walvisvaart gecontesteerd wordt en worstelt met een aanzienlijk zelfdodingscijfer. 

Een volk dat zich ook niet van de wijs laat brengen door de gewelddadige uitspatting van ene Hans Anders Breivik.

  Een vriendelijk en gastvrij volk, maar dat in het weekeinde het stevig op een drinken zet. Een land waar de economische opbrengst van de petroleumwinning wordt aangewend om de infrastructuur te verbeteren en het zo de reiziger het ietsje gemakkelijker maakt.  Kortom, een land dat vraagt om verkend te worden en wat zijn geheimen niet in één trip prijs zal geven.

Op deze trip verkennen we het zuiden - tussen fjorden en gletsjers. We kiezen voor de periode van half mei tot half juni, waardoor we de grote toeristenstroom wat voor blijven. 
Als afsluiter een bezoek aan Kopenhagen en een impressie van Lübeck. 


Vr 15/05 - zon 17/05 - Oostende - Hirsthals (overzet) - Evje

Door Nederland en in Duitsland is het goed opschieten op de snelwegen. Mijn eerste etappe brengt me na 639 km en 8 uur later op de Raststätte van Sottrum een 30 tal km ten noorden van Bremen.
De voorziene bezoeken in Denemarken vallen letterlijk in het water door aanhoudende regen dus maar doorrijden tot Hirtshals in het uiterste noorden.

Google maps
De 597 km hoger gelegen CP Doggerbanke wordt om 17:30 u bereikt. Handig gelegen parking zonder faciliteiten maar wel dicht bij de haven. Een oriëntatieverkenning kan gerust te voet worden gedaan. 

Alvorens de oversteek te maken, doe ik nog mijn tank vol. Naast Italië heeft Noorwegen zowat de duurste brandstofprijs van Europa - en alle beetjes helpen. 
De inscheping verloopt bijzonder vlot maar het is geen sinecure om een zitplaats te vinden. De ferry is zeer goed bezet met vooral huiswaarts kerende Noren die in een bijzondere feestelijke stemming zijn. 

De overzet kost € 209 en is een hele beleving op deze 17 mei. 
17 mei (Noors : syttende mai of Grunnlovsdag) is de nationale feestdag van Noorwegen. De Noren herdenken dat op deze dag in 1814 in Eidsvoll overeenstemming werd bereikt over de Noorse Grondwet. In 1836 werd de dag voor het eerst officieel gevierd door het Noorse parlement, het Storting.

Helemaal in de geest van die nationale feestdag, wordt er aan boord een optocht georganiseerd door de bemanning met de kapitein op kop. Voor ons Vlamingen met een iet wat laag nationaal gevoel, doet de hele vertoning een beetje vreemd aan, maar voor de Noren is het bittere ernst. Verder op de reis zal ik nog meermaals de bevestiging krijgen dat de Noren trots zijn op hun verkregen vrijheid en bereid zijn veel te doen om deze te behouden. Blijkt dat er nog symbolisch en minder symbolisch kanonnen gericht staan richting Zweden en Denemarken. Een beetje zoals onze Leeuw van Waterloo een afschrikking moet zijn voor een eventuele 'agressor uit het zuiden'.

De overtocht vond plaats in een uitgelaten sfeer, maar dit weerhield de nuchtere Noren er niet van om hun persoonlijke economische belangen scherp in de gaten te houden. En masse werden grote hoeveelheden bier en sterke drank taksvrij aangekocht - je zou voor minder met de heersende hoge drankprijzen.
De ontscheping verliep ook zeer vlot. Merkwaardig hoeveel Noren met de camper op weg naar huis waren. Campers waarvan de achteras toch op het zicht serieus waren doorgezakt. Misschien wegens het inkopen van bepaalde goederen?
Geen van deze camperaars werden door de douane aangehouden - juist ja, met uitzondering van deze Belg die tekst en uitleg moest geven van de aan boord zijnde geestrijke dranken. Ik bleek niet teveel mee te hebben voor de voorziene 4 weken Noorwegen. Gelukkig had de douanier ook begrip voor de uitdrukking 'relatiegeschenk'.

In Christiansand nog even aan de kant gestaan om de laatste restjes van het volksfeest mee te pikken, maar ik besluit toch nog even door te rijden naar het 60 km noordelijk gelegen rustige Evje (één van de vele plaatsen met die naam) langs de R 9 in het Setesdal. Echt genoten van de eerste kennismaking met het 'allemansretten', iets wat wij bij ons helaas (soms ook wel begrijpelijk) hebben verloren. Het recht om te gaan en staan waar je wil zolang je de plaatselijke bewoners niet hindert en waar dit uiteraard niet uitdrukkelijk verboden is. Lekker genieten en tot rust komen van de drukte van snelwegen en steden?

Norge her kommer jeg!

Ma 18/05 - wo 20/05 - Evje - Brattlasdalen - Preikestolen - Ølmdal

Door het Setedal** - met oorspronkelijk in gedachten om via de Fv 503 naar Preikestolen te rijden.
Normaal zou deze weg open moeten zijn vanaf 11 mei, maar wegens wegenwerken en sneeuwval afgesloten. Dus zit er niets anders op dan rond te rijden - iets waar je in Noorwegen maar beter rekening mee houdt.
Het pittoreske kerkje dat in de originele staat herstelt is, is een veelgevraagde plaats voor huwelijken.

Het heuse openluchtmuseum is het ver-trekpunt voor diverse wandelingen in de omgeving en nodigt uit om eens terug te keren voor een verdere ver-kenning van de streek.

Ik ben de enige curieuzeneus die hier rondloopt en dat voelt wel een beetje vreemd aan rond half mei.

Enkele km noordelijker passeren we het wintersport plaatsje Hoyden, wat ondanks de nog aanwezige sneeuw, uitgestorven lijkt.
Op de E 134 richting Røldal doen we enkele stopplaatsen met parking faciliteiten aan, met de uitdrukkelijke vermelding om regelmatig voldoende rust te nemen, maar dat het niet toegestaan is te overnachten. 
Eén van de uitzonderingen op het allemansrecht.  

Op de parking van Brattlasdalen stelt dat probleem zich niet. Ik ben hier helemaal alleen en van hieruit kan ik een rustige wandeling naar de Flesåna  maken.  Water, watervallen en groen zijn een belangrijk kenmerk van de Noorse natuur.
Deze vroege voorproefjes smaken naar meer.

Nog 150 km naar Preikestolen**, waar we uitkijken naar de samensmelting met het echtpaar Elsy en Rob. Na het uitwisselen van ervaringen zijn we klaar voor het bezoek aan Preikestolen.

Dit 604 m boven het Lysefjord** verheven natuurfenomeen is één van de hoogtepunten van deze Zuid-Noorwegen trip, temeer daar je deze beleving niet voor niets krijgt. Zeg nu zelf, wat is waardevoller dan beloond worden met een schitterend uitzicht na de moeite die je ervoor gedaan hebt?
De wandeling ernaar is voor iedereen te doen, zelfs voor kinderen, maar dan vanaf 10 jaar - tenzij ze gedragen worden.
We vertrekken vanaf de parking, waar ook campers worden toegelaten om te overnachten als ze zich een beetje discreet gedragen.
Wat begint door een veengebied, vervolgt door het bos om ten slotte uit te komen op de klif, worden onze inspanningen beloond met een adembenemend (zeker op de punt van de klif) uitzicht.
Wij hadden het geluk van schitterend weer te hebben en wat een schouwspel! Terug op de parking ont-moeten we twee koppels met kleine kinderen die aan het einde van hun rond-reis zijn.  Met de camper en letterlijk alles van huis meegebracht.  Zij hadden verhalen van sneeuw en kou, iets wat ons nog te wachten staat.
We besluiten nog een 130 km door te rijden om ook Elsy en Rob in te wijden in het allemansrecht en ontdekken een rustig plaatsje in de vrije natuur, midden in het bos.  We hadden het zo naar de zin dat we vergeten zijn er foto's van te maken.

Do 21/05 - vr 22/05 - Ølmdal - Odda - Hovland

De bedoeling was om via de E 134 naar Odda** te rijden. In Noorwegen kun je maar beter rekening houden met wegenwerken en goed de borden met eventuele afgesloten passen in de gaten houden.

Wat normaal een trip van 140 km moest zijn, is uiteindelijk door een afgesloten pas, 90 km omrijden geworden. Het ZO van beneden Noorwegen is nogal doorsneden met fjorden en zijtakken en het is een hele puzzel om de meest efficiënte, niet noodzakelijk kortste of snelste weg te vinden. Reken op de secundaire wegen dat je maximaal 50 km per uur haalt, en je begrijpt dat er dus veel en lang moet gereden worden. De wegenwerken maken het er ook niet gemakkelijker op. Rijden maakt hier dus deel uit van het avontuur, wat het moeilijk maakt om als chauffeur van het landschap te genieten. Uitsparingen zijn schaars en er kan dus niet overal gestopt worden om even van het uitzicht of de natuur te genieten. Als het mogelijk is zeker doen.
Water is overvloedig aanwezig. Niet alleen in de Noordzee en de fjorden, maar ook in de vorm van indrukwekkende watervallen. Enige bescherming tegen al dat water is niet overbodig.
Daar komt nog de concurrentie tussen hemel- en buiswater bij.


Odda is een weinig aantrekkelijk industriestadje met zelfs een fabriek in het centrum.  Maar het is ook de uitvalsbasis voor een verkenning van de Buerbreen gletsjer**.  Een weggetje, waar je beter geen tegenliggers kruist, brengt je tot op een rustige parking aan de voet van de gletsjer, die volgens de lokale info, de afgelopen jaren zelfs is gegroeid.  De gletsjer maakt onderdeel uit van de bij wandelaars en trekkers zeer populaire Hardangervidda**.
De aanloop naar de voet van de gletsjer brengt ons door agrarisch gebied waar we langharige koeien en stieren kunnen bewonderen.  Dat lange haar is zeker geen luxe in deze extreme omgeving.

Het begin van de wandeling is weinig spectaculair en het vergt enige doorzetting om uiteindelijk beloond te worden met een schitterend zicht.
Op de iets moeilijkere stukken word je geholpen door de aangebrachte kettingen. Hier en daar zijn die in het voorjaar door smetwater losgerukt.  Voorzichtigheid is geboden omdat je niet blindelings op de ondergrond kunt vertrouwen.  Een wandelpad is er niet.  Dit is duidelijk terrein voor de meer sportieve buitensporter en soms moet je goed uitkijken waar je je voeten zet.
Na een mooie klim word je uiteindelijk beloond met een schitterend zicht op de gletsjer in al zijn glorie.  Voetstappen in de sneeuw nodigen uit om de verkenning nog iets verder te zetten, maar we moeten helaas ook weer naar beneden.
We besluiten niet aan de voet van de gletsjer te blijven, maar 'af te zakken' naar de Hardangersfjord** voor het echte campergevoel.

Onderweg worden we voor ons geduld beloond met dit pareltje - maar helaas kan er van buiten zitten geen sprake zijn.
Buiten het seizoen kun je  leuke plaatsjes als dit vinden.  Hier bv. hebben we de beschikking over sanitair.
Een rustige plek om te overnachten met een schitterend zicht, maar 's morgens toch zeer fris. De juiste temperatuur voor een wandeling.

Za 23/05 - ma 25/05 - Hovland - Steindalsfossen - Bergen

In het drukke en naar onze smaak toeristische Steindalfossen* houden we even halt voor een verkenning met de fiets. Door regen overvallen moeten we deze vroegtijdig afbreken en besluiten door te rijden naar Bergen. De CP in het centrum is gesloten en we worden doorverwezen naar de voorbehouden parking bij de Bergerhallen waar we alle faciliteiten hebben en een vlotte tram-verbinding met het centrum. We leren snel dat een meer rittenkaart in ons voordeel is.

Bergen*** is een moderne levendige stad met talrijke interessante plaatsen. De be-roemde Edvard Grieg* heeft er hier een bewonderaar bijge-kregen.  
In de negentiende eeuw moest de walvisvangst wel iets heroïsch hebben gehad, zoals te zien op dit paneel.  Geen beroep voor doetjes.  Veel monumenten telt dit gedeelte van Bergen niet.  De grote winkelketens zijn dan wel goed vertegenwoordigd.  Winkelen biedt dan ook soelaas tussen de regenbuien door.
Deze chef heeft naast zijn uitstekende kookkunst ook gevoel voor humor. Wij hebben maar beslist om met geld te betalen.
We zijn gegaan voor een meeneemassortiment van vis en ik moet eerlijk bekennen dat wij ons hebben laten verleiden tot de aanschaf van een stukje walvis.  Hier in Bergen is dat ook de enige plaats waar we dat hebben gevonden.
Terug bij de camperparking aan de Bergenhallen zijn we in voor een feestje.  Het moet een binnenfeestje worden, want hoewel we alle faciliteiten op de parking hebben, is het niet de gezelligste plaats.  Misschien zit het weer er ook voor iets tussen.  Gesmaakt heeft het zeker!
Het historische Bryggen*** heeft in de gouden tijd van de Hanze een belangrijke handelsrelatie met ons Brugge gehad  - vandaar de link met de naam.

De ouderdom van deze percelen is duidelijk af te leiden uit de scheefstand van het gebouw.

Rustig rondkuieren brengt je op pittoreske plaatsjes, waar je vooral je ogen de kost moet geven.  Niet alle details zijn te vangen in een beeld.
Een bezoek aan het museum heeft enig inzicht in het ont-staan, de opbouw en de over-leving van het historische Bryggen. Verwacht er niet teveel van. We sluiten ons bezoek aan Bergen af met een beetje wandelen langs de kade.

Di 26/05 - do 28/05 - Bergen - Voss - Gudvangen

Wegens de zware regenval van de afgelopen dagen is een tunnel die we moeten nemen, afgesloten.  In een winkeltje waar we inkopen deden kregen we te horen dat er 'iets' gebeurd was. Eerst hadden we verstaan dat er een aanslag zou zijn gepleegd, maar dat bleek gelukkig een misverstand te zijn.  Door insijpeling van regenwater was er een instorting gebeurd.  Het gevolg was dat we in konvooi moesten omrijden om uiteindelijk Voss te bereiken.
Broederlijk naast elkaar op de parking die we helemaal voor ons alleen hadden. Naast de gebruikelijke waterval.

In Gudvangen** staan we aan het door de UNESCO op de werelderfgoedlijst geplaatste Nærøyfjord***.
Het weer is niet al te goed maar we besluiten toch de aanbevolen fjordcruise te maken.

Aan boord worden we gecon-fronteerd met een twee bus-ladingen Japanners die een er een enorm plezier in beleven de meevliegende meeuwen te voederen.  Ze hebben voor dat doel blijkbaar speciale voeder-zakjes voorzien. Wij gaan dan maar eens op verkenning aan boord en komen zowaar op de Viking wetten uit.
Spijtig van het weer en ook nu niet echt meezit.  We worden regelmatig met regenvlagen geteisterd wat ons noopt binnen te schuilen.  Bij momenten komt de zon er toch door en kunnen we het schitterend landschap op ons laten inwerken.

Om een idee te krijgen van de omvang van zo'n fjord - zie hiernaast het binnenkomen van een cruiseschip (een echt).

We overnachten op een parking speciaal aangelegd voor campers.  Gelukkig staat er niet veel volk - er is maar plaats voor enkele wagens - maar geen faciliteiten.

Vr 29/05 - Gudvangen - Flåm - Aurland

Flåm** ligt hier dichtbij.  Terwijl we wachten op het treintje die ons tot bovenaan de beroemde Flambana zal brengen, bezoeken we het spoorwegmuseum.
 We willen niet oneerbiedig zijn tegenover de afgebeelde ingenieur, maar een zekere gelijkenis met een andere be-kende (beruchte?) persoon-lijkheid dringt zich wel op. 

Chapeau voor de werkers die de spoorbaan onder zeer moeilijke omstandigheden en met bijzondere hulpmiddelen hebben moeten aanleggen.
 Het enkel spoor brengt ons helemaal naar Myrdal**. On-derweg is er ook tijd voor een beetje folklore. Bosnimfen duik-en plotseling op en onder mythische muziek wordt een heuse danschoreografie opgevoerd.

In Myrdal sneeuwt het en we kunnen daar onze geplande wandeltocht niet aanvatten.  Op de retour kunnen we in Blomheller de trein verlaten en beginnen aan onze 13,5 km afdaling naar Flåm.
Een aan te raden wandeltocht die ook met kinderen kan gemaakt worden.  Wel voldoende proviand meenemen, onderweg is niet zo veel te verkrijgen.
In één van de dorpjes worden we geconfronteerd met wat voor de plaatselijke bevolking een echte nachtmerrie moet zijn geweest. Door de kracht van het water is een groot gedeelte van het dorp weggespoeld. Herstellingswerken proberen het onheil in de toekomst te vermijden.

Naarmate we dichter bij Flåm komen wordt de natuur lieflijker en zachter.  Aan het eind van de tocht wacht ons een opkikker in de zeer typische en op de natuurelementen voorziene Pub.

We verplaatsen ons naar het aanbevolen Aurland voor onze overnachting.  Ik beleef daar nog een unieke ervaring. Spontaan uitgenodigd op de Fjord Vision voor een avond-cruise.  In de volksmond spottend de loveboat genoemd.  Alhoewel - het had er wel iets van weg. Een nieuwe ervaring voor mij : een biertje betalen met creditkaart, om maar iets te zeggen over de prijs. Ik word uitgenodigd op de brug en leer navigeren in het fjord. De schipper weet enkele vergane drakars aan te wijzen. De Noormannen waren geduchte zeelui, maar we hebben het raden naar verloren schepen en bemanningen. De jonge bootsman - zeer ernstig voor zijn leeftijd - vertelt mij één en ander over het leven in Noorwegen. Hij is duidelijk blij zijn 'Engels' te kunnen oefenen. De tijdens de dag niet geziene zeehondjes steken nu wel spontaan de kop op. Ergens in de nacht word ik keurig terug aan land gebracht. 
In Aurland staan we aan de kade op wat duidelijk een gedoog-plaats is. Gezellig kunnen we het niet noemen. Het verbod om water in het fjord te laten lopen, snappen we ook niet helemaal daar het regen- en ander water gewoon het fjord in stroomt.

Za 30/05 - Aurland - Urnes - Olden

Vandaag bezoeken we de staafkerk van Urnes***. We rijden tot Solvern, laten de auto's achter op de kade en nemen het veer naar de overkant.  Een stevige wandeling bergop brengt ons bij het kerkje dat we willen bezoeken.  Deze op de UNESCO werelderfgoed geplaatste kerk uit de 12 de en 13 de eeuw is een schitterend voorbeeld van de traditionele Scandinavische houtarchitectuur.  
 We hebben vandaag ook het geluk dat er net een tra-ditionele huwelijksvoltrekking plaats vindt. Terwijl we (de trouwers dan toch) op hun muzikanten wachten, mogen wij alvast snel de binnenkant van dit door zijn eenvoud prachtige gebouw bezichtigen.


Beslist een bezoek en de moeite om er te geraken waard!

In Olden aan het Innvikfjord vinden we een prachtig plaatsje waar we het echte kampergevoel volledig ondergaan.  We hebben er zodanig van genoten dat we vergeten zijn er foto's van te maken.

Zon 31/05 - di 02/06 - Olden - Dalsnibba - Geiranger

Ook het Geirangerfjord*** staat op de Unesco werelderfgoedlijst. Ik vooral heb hier naar uitgekeken, maar heb duidelijk geen rekening gehouden met het zeer wisselvallige weer!
De Dalsnibba**  die we overtrekken, verschuilt zich volledig in de mist.  We rijden dus door tot we een geschikte camperplaats vinden op ongeveer 4 km ten noorden van Geiranger.
De Dalsnibba is te zien tussen de twee campers. We beleven een rustige middag door niemand gestoord op een beschut plaatsje.

Toen nakomers eenmaal zagen dat de plaats 'bezet' was, moesten ze uitwijken naar iets anders.

Het weer is de volgende morgen zodanig opgeklaard dat we alsnog een poging wagen om de Dalsnibba te bezoeken. Boven gekomen blijkt de pas gesloten voor gemotoriseerd vervoer. We mogen wel te voet verder en een stevige wandeling van anderhalf uur, waar we niet op gekleed waren, brengt ons op de pas. Tussen de mistflarden door zijn we ervan overtuigd dat we heel even het Geiranger fjord hebben gezien. De meningen daarover waren nogal verdeeld.

We worden zowaar overvallen door een heuse sneeuwstorm en besluiten maar niet te lang te blijven rondhangen op de plaats waar we normaal gesproken een schitterend uitzicht zouden moeten hebben.
We kunnen wel nog aangeven dat we op de pas geweest zijn.
Een beetje onderkoeld vatten we de terugweg aan. We beslissen ons te verplaatsen naar de camping in Geiranger.  Hier hebben we natuurlijk alle gemakken van een camping plus ook nog eens gratis Wi-Fi.

Wo 03/06 - Geiranger - Åndalnes

Vandaag zou het een prachtige tocht door een spectaculair landschap moeten zijn. Op de parking van Ornevegen** is het op de koppen lopen maar veel wordt goedgemaakt door het prachtige uitzicht.
Geiranger is een druk bezochte plaats die door veel cruiseschepen wordt aangedaan.  Toch heb je niet dat overspoelde gevoel misschien doordat veel mensen aan boord blijven of anders hebben ingetekend voor een excursie in de buurt.  Geiranger leent zich uitstekend als uitvalsbasis voor wandeltochten of een verdere verkenning van de streek.

De weg naar Åndalsnes over Trollstigen*** is één van de spectaculairste landschapsroutes die we gedaan hebben.
Ook hier weer spijtig van het tegenvallende weer. Regen is opnieuw de spelbreker en dus hebben we geen trollen gezien ondanks de moedige inspan-ningen van deze toerist om aan trolspotting te doen.


In Åndalsnes staan we aan de spoorweg van wat eerder een industriestadje is. Dit is goed als transit camperparking.  Niet echt rustig.  's Morgens hebben we gelijk het vroege lawaai van vrachtwagens. Een wandeling in de omgeving kan de ietwat droefgeestige sfeer niet verlichten. Met spijt in het hart moeten we stellen dat deze dag toch een beetje in het water gevallen is.


Do 04/06 - vr 05/06 - Åndalnes - Averøy - Dombås

Er wordt veel reclame gemaakt over de Atlantische Route** en wij willen wel eens op verkenning naar dit prachtige staaltje van hedendaagse bouwkunst.
Het is in feite een weg die verschillende eilandjes tussen Molde en Kristiansund ver-bindt.  Sommige stukken ogen bijzonder indrukwekkend, ze-ker bij opkomende mist die het geheel iets mystieks geeft. In de beschutting van een heuvel vinden we een geschikte camperplaats die we ook even gebruiken als uitvalsbasis voor een wandeling.  Deze keer zijn we goed gekleed want het waait hier heel hard.      
We overnachten hier in herfst omstandigheden. Aan de regen zijn we ondertussen een beetje gewoon geworden, maar ple-zierig is toch anders. Gelukkig biedt de klif enige bescherming tegen de wind.


Er zijn nog moedigen die het Vikinggevoel wel even aan de lijve willen ervaren.
  
Het moet voor de 'echte' Vikingen van weleer beslist geen pretje zijn geweest zo dagen achtereen koude, wind en regen te trotseren.  Geen wonder dat de ouden zo graag naar onze streken - en zelfs verder zuidwaarts - kwamen afgezakt. 

Averøy** brengt ons ook op de meest noordelijke deel van onze tocht.  We overschrijden de 63° NB.  Ons oog is op het noorden gericht, richting Noordkaap, maar dat zal voor een andere keer zijn.

We nemen de schilderachtige route N 70 via Oppdal naar Dombås waar we een overnachtingsplaats vinden op een parking langs de E 6.  Het is wat km rijden maar naar onze mening zeer de moeite waard en een aanrader.                                                                     


Za 06/06 - Dombås - Lillehammer

Op weg naar Lillehammer zijn we in de mood voor wat wandelen.  We kiezen voor het natuurpark Rondane**.  Op de enorme parking zijn we de enigen, maar zoals zo dikwijls krijgen we navolging.  Het is er zeer rustig maar helaas zonder faciliteiten.  

De Peer Gynt Route* lijkt ons wat.  Vol goede moed zetten we uit, maar worden weer eens door regen overvallen en moeten op onze schreden terugkeren.  De traverse die we in gedachten hadden, bleek geen goed idee. De ondergrond is nogal drassig en in geen tijd ploeteren we door sompige grond waar we bij wijlen tot aan onze knieën in wegzinken.
Gelukkig staat de camper niet zo ver uit de buurt en kunnen we ons drogen en opwarmen. Spijt-ig, we waren nochtans in de juiste stemming.



Onderweg verlaten we even de hoofdweg om een bezoek te brengen aan de Staafkerk van Ringebu** uit de 13 de eeuw.  Opmerkelijk hier is het grote contrast tussen interieur en exterieur.  Waar je een voorbeeld van Scandinavische bouw verwacht, staat je een aangename verrassing te wachten als je binnengaat.  We hebben vooral belangstelling voor het barokke interieur met het orgel.

In de middag klaart het wat op en we rijden door naar Lillehammer**, bij ons vooral bekend wegens de Olympische Winterspelen van 1994 en de skispringschans**.
Op de parking van het Olympisch dorp kunnen we voor € 8 voor 24 u parkeren met de mogelijkheid tot overnachten.  Een schitterende maar vooral rustige locatie.

Deze plaats inspireert tot enige sportiviteit. Wij laten ons natuurlijk niet kennen en willen ook wel eens boven aan de schans staan.


Na 936 treden en een verhoogde polsslag sta je dan boven en heb je wel enige reden om te juichen. En zeggen dat sommige mensen dit op en af doen als training. We zijn een soldaat tegen gekomen die met wat uitrusting dit als 'ontspannend' tussendoortje deed.



Als beloning krijg je een prachtig uitzicht over Lillehammer. Je kunt eventueel ook nog een boswandel-ing maken.
Spijtig dat de 'kantine' gesloten was. Ook de lift werkt alleen in het weekeinde, dus blijft er niets anders over dan de terugtocht te voet aan te vatten. 

Ik wil ook wel eens het gevoel hebben van wat het betekent om boven op de schans te staan en te vliegen. Dat staan ging nog maar dat vliegen laat ik graag aan anderen over. 't Is wel iets anders dan het op tv zien.

Ondertussen hebben nog andere camperaars de plaats gevonden. Een aanrader!

Zon 07/06 - ma 08/06 - Lillehammer - Nore - Kongsberg

We verlaten de hoofdweg naar Oslo en rijden via Gol naar het pittoreske Numedal**. We volgen de rivier de Lågen en vinden de ideale camperplaats om ons onder te dompelen in het trekkersgevoel.

Een idyllische plaats om te bbq-en met goede weers-omstandigheden. Wij zijn in elk geval in de juiste stemming voor een feestje. De Noorse zalm heeft gesmaakt. Gelukkig vonden we nog een fles witte wijn die daar bij paste. Gewoon perfect.


Het mag ook wel eens een beetje vakantie zijn met niets op het bezoekprogramma, een beetje luieren in de zon en een wandeling in de omgeving. Het was er ook heerlijk slapen.    
Deze ideale plaats in de buurt van Nore** is een pareltje dat we koesteren. Het is een beetje lager gelegen dan de weg en het is er gemakkelijker komen dan wegraken. Elsie en Rob kunnen er alles over vertellen. Met toch een beetje spijt in het hart verlaten we deze prachtige stilteplek waar we gemakkelijk enkele dagen hadden kunnen genieten.




We blijven de weg volgen tot Kongsberg* maar rijden dat voorbij omdat we zeker de staafkerk van Heddal** willen bezoeken.
Deze druk bezochte kerk is de kathedraal onder de Noorse staafkerken. Gebouwd in 1242 maar wegens de reformatie na verwoestingen (ook in Noor-wegen zijn ze daar niet aan ontsnapt) in de 19 de eeuw uitgebreid gerestaureerd. Opmerkelijk dat de klokkentoren naast de kerk staat.
Deze bisschopszetel, een prachtig staaltje van hout-snijwerk krijgt een prominente plaats, terwijl bovenstaand schilderij van een Vlaamse meester wat verweesd in een hoekje staat.
Heddal Stavkirke wordt nog altijd als parochiekerk gebruikt.


We bezoeken ook het 300 meter verder gelegen : het 'oud Heddal' zeg maar. Wij zijn blijkbaar een paar dagen te vroeg voor de opening van het seizoen.

Rustig de tijd nemen om de details in je op te nemen, brengt je bij ingenieuze oplossingen
voor alledaagse noodzakelijkheden - zoals deze dakgoot.
De Noren waren (zijn) niet alleen meestersbouwers in het ontwerpen van drakars, maar ook hun huizen kunnen de tand des tijds en de elementen ruim doorstaan.

Na dit geslaagde bezoek aan Heddal rijden we door naar Kongsberg*. Het centrum van de zilverwinning en waar we plaats vinden op de druk bezette kamperparking bij de ingang van de (niet meer in gebruik zijnde) zilvermijn.
De mijn werd gebruikt van 1624 tot 1958.
Nu is het een mijnmuseum ge-worden.


We zijn net te laat voor een geleid bezoek, maar zilver zouden we toch niet gevonden hebben.

's Morgens wordt de site over-spoeld door schoolkinderen die veel belangstelling hebben voor mineralen en andere gesteenten.


Voor ons wordt het stilaan tijd om naar Oslo door te rijden.

Di 09/06 - do 11/06 - Kongsberg - Bezoek Oslo

De Marina Bobil CP** ligt heel toegankelijk op één van de drukke toegangswegen van Oslo***. Voor de democratische prijs van NOK 200 kun je er 24 uur staan en gebruik maken van alle faciliteiten. De plaats staat onder cameratoezicht en is ook gedurende de nacht bewaakt.
De internationale bezetting doet wel een beetje afbreuk aan de sfeer, maar het is ten slotte geen camping.

Oslo is gemakkelijk met het openbaar vervoer of met de fiets te bereiken.
We doen een eerste kennismaking met het openbaar vervoer en ervaren weldra dat Oslo een levendige sportieve stad is. Er wordt veel gefietst en de infrastructuur is daarop voorzien, ook in de binnenstad.  Een bewijs dat het ook in onze steden mogelijk moet zijn.  De andere dagen hebben wij de fiets gebruikt en het fietsen in Oslo als zeer prettig ervaren.

Oslo heeft enkele unieke scheepvaartmusea die een bezoek meer dan waard zijn. Een vierdaagse pas kun je krijgen voor een kleine € 60. Een aanrader mede doordat het openbaar vervoer - ook ter water- in de prijs inbegrepen is. Ik heb mijn pas ten volle benut.

Het Vikingskiphuset*** met het bijna volledig bewaard ge-bleven te Oseberg opgegraven begrafenisschip uit 834 als blikvanger.
Het Frammuseet** met het Poolschip Fram van de Fridtjof Nansen expeditie uit 1910 waarin de beroemde pool-reiziger Roald Amundsen cabine 7 had.


Een voor mij uit puur jeugd-sentiment absoluut hoogte-punt het bezoek aan het Kon-Tiki museet***.

In 1947 zette Thor Heyerdal met het balsa vlot Kon-Tiki scheep vanuit Peru naar Polynesië om aan te tonen dat de volksverhuizing van Amerika naar het centrum van de Stille Zuidzee mogelijk was.
Ik moest dus wel zijn ervaringen uit de eerste hand vernemen.

Na al dat musea bezoek zijn we wel aan wat wandelen toe en bezoeken het Vigelandsparken**.

Dit park is gewijd aan de mensheid en toont beeld-engroepen uit de diverse levensfasen met alle daarmee gepaard gaande emoties.

Het park biedt een mooi uitzicht op de stad.

Donderdag 11 juni staat in het teken van twee getormenteerde kunstenaars : we bezoeken het Muchmuseet*** waar tijdens ons bezoek een dubbeltentoonstelling liep - Van GoghMunch.

Een bezoek aan Oslo is niet compleet als je ook geen bezoek brengt aan het Peace Center**.
Oslo is uiteindelijk de stad waar de Nobelprijs voor vrede wordt uitgereikt.
Wij moeten ons bezoek een ietsje uitstellen omdat net op dat tijdstip de Noorse koning op bezoek is. Natuurlijk zijn er verhoogde veiligheidsmaatregelen maar die zijn niet exorbitant.

Een tot nadenken stemmende ervaring, ook aan te raden voor kinderen.

Voor diegenen die geen volledige rondtrip kunnen maken is een bezoek aan het Volksmuseet*** een aanrader.
Dit openluchtmuseum op zijn Bokrijks, geeft een overzicht van de bouwstijlen in de diverse Noorse regio's.

Hier en daar geven studenten, in kleurrijke traditionele klederdracht, enige toelichting.    Welke be-roepen op welke wijze werden uitgeoefend, dikwijls nog door hun groot-ouders. Van één van de jongens heb ik bijvoorbeeld het grote verschil in de traditionele houtbouw geleerd. Sacrale gebouwen - zeg maar de kerken, werden vooral verticaal gebouwd  - vandaar de naam STAAFkerk. Terwijl de meer seculiere gebouwen eerder horizontaal worden opgetrokken - 't is maar dat je het weet. Het was me tot op dat ogenblik nog niet echt opgevallen.

Ons bezoek aan Oslo ronden we af met een bezichtiging van het Raadhuis** (waar de Nobelprijs voor vrede wordt uitge-reikt) en het gloednieuwe Operagebouw**. Een mooie afsluiter voor een bezoek aan Oslo.

Terug bij de camper organiseren we een klein afscheidsfeestje van deze prettige kennismaking met Noorwegen.

Vr 12/06 - wo 17/06 - Oslo - Grimeton - Malmö - Kopenhagen

Theoretisch zijn we op de terugweg, maar niet alvorens nog een paar hoogtepunten mee te pikken. We verlaten Noorwegen bij Halden en rijden Zweden binnen.
We treffen het op de CP van Huds-Moar** op ongeveer 200 km van Oslo.
De tuinman is volop bezig de plaats in orde te brengen voor de toestroom van toeristen. We beleven nog een rustige middag en hebben zelfs een picknicktafel tot onze beschikking. Er is ook proper sanitair aanwezig. Een ideale plaats op doortocht.

Wat nostalgische gevoelens voor mij in Oslo waren, is jeugdsentiment voor Rob op de Grimeton site bij Varberg**.

De radiozendinstallatie te Grimeton** is opgenomen in de UNESCO World Property Heritage lijst.

We krijgen een uitgebreide rondleiding en Rob kan meteen een afspraak maken voor de volgende dag (zondag) voor een treffen met de radiozendamateurs. Er blijken niet zoveel meer van deze installaties aanwezig te zijn op het vasteland van Europa.

Alles wordt binnenin in gereedheid gebracht voor een live concert. Wij zijn ook uitgenodigd. Een optreden van een modernistische groep die met speciale geluids- en lichttechnieken werkt.

Voor de liefhebbers zijn er ook cd's. Midarcondo is een groep die we na even wennen wel kunnen smaken.
We krijgen toestemming om te overnachten op de parking van het domein en hebben er rustig en ongestoord gestaan.


Na het bezoek aan Grimeton rijden we door naar Malmö*. We worden doorverwezen naar een parking dicht bij het strand bij de sportcomplexen van Malmö.  Een straatparking zonder faciliteiten.

Een strandwandeling hadden we nog niet gehad en eens de drukte een beetje voorbij was, konden we rustig wat rondkuieren en al eens een blik op het nabijgelegen Denemarken werpen.
We hebben voor Malmö gekozen omdat we toch voor één keer in ons leven over de Europabrug willen rijden. Prijskaartje enkele rit - € 104.

Wel zeer vlot en spectaculair, direct in het hart van Kopenhagen afgezet.

We trekken twee dagen uit voor een blitzbezoek aan Kopenhagen*** en nemen hier ook afscheid. Elsy en Rob hebben nog andere verplichtingen maar ik kan nog enkele dagen blijven.
De voorziene kamperparking in het centrum is gesloten door wegen- en andere werken. Gelukkig staat er een alternatief vermeld met coördinaten. We vinden de CP in een industrieterrein maar wel met alle faciliteiten en permanente bewaking. Er is zelfs een shuttle voorzien voor degenen die naar het centrum willen. Wij maken daar gebruik van en worden goed geholpen.

Van een vorig bezoek herinner ik mij nog de fietsvriedlijkheid van de stad. Dat benutten we helemaal.

We beslissen om voor de klassiekers te gaan : Den lille Havfrue** en Nyhavn**die  waarschijnlijk geen introductie behoeven. Een beetje flaneren langs de handelshaven en de bezienswaardigheden vormen een aangename afsluiter van een geslaagd bezoek aan Scandinavië. Rest ons nog de terugweg.

Do 18/06 - za 20/06 - Kopenhagen - Rødby - Lübeck - Sittensen - Thuis

De ferry in Rødby brengt je voor € 116 naar Puttgarden. Zeer goed geregeld en ik heb niet gereserveerd. Ook de wachttijden vallen nogal mee. De CP Lübeck** ligt op wandelafstand van de binnenstad (UNESCO werelderfgoed). Je kunt er voor 48 uur ongestoord staan.
Om in de Hanze sfeer te blijven, bezoek ik ook Lübeck*** - een ontdekking!
Een goede mix tussen rustiek en modern. 



In de binnenstad proberen ze het authentieke ka-rakter te bewaren. Ongetwijfeld een plaats om naar terug te komen en uitgebreid te ver-kennen. 
Dit idyllische beeld inspireert daar zeker toe.

De verdere terugreis verloopt zeer vlot. De CP in Sittensen* blijkt afgeladen te zijn met een groep Franse toeristen die daar één of ander event hebben. Gelukkig is er nog plaats voor een eenzame ziel. Er is een watertap en een openbaar toilet. Handige doorreis parking.
Een korte wandeling in het aansluitende park en een bezoek aan het streekmuseum is hier het enige vermeldenswaardig.

De resterende 622 km naar huis verlopen vlekkeloos.





Nabeschouwing : 
We hebben op deze trip 5763 km gereden zonder noemenswaardige incidenten.  De tolprijzen vallen heel goed mee.  De dieselprijs is één van de duurste van Europa.  Door het almansrecht die de mogelijkheid biedt te staan waar je wilt, heb je wel het nadeel dat er niet overal faciliteiten zijn.  Dat wordt goedgemaakt door de mogelijkheid op diverse plaatsen je wagen te kunnen servicen.

Als je uitgebreid Bourgondisch wil doen, kun je dit beter (zoals wij) van thuis meebrengen of anders een stevige budgettaire buffer aanleggen.  Warme- en regenkledij kun je ook maar beter voorzien, wij hebben het verscheidene keren nodig gehad - of konden het anders goed gebruikt hebben.  

Wij hebben het dichtst bevolkte gedeelte van Noorwegen bezocht en zijn vastbesloten ook eens het noorden en het bosrijke Samigebied te bezoeken. Maar dit is voor een andere keer. Het rijden langs de fjorden is een uitdaging maar er wordt hard aan de infrastructuur gewerkt. Met de fiets is het bijzonder goed opletten.  

Het weer kun je natuurlijk niet bestellen, maar het had voor ons een beetje minder regenachtig mogen zijn. Enkele hoogtepunten waar we naar uitkeken, zijn letterlijk in het water gevallen. Al bij al houden wij een prettig gevoel en een leuke herinnering aan ons bezoek over.

Appendix : Reis- en bezoekschema bij de posts


Reacties

  1. Weerom een prachtig roadbook! Je kunt er zo mee op weg. Wij beamen het, zoals zovelen: ideaal met een camper. Een haalbare mix van aangenaam touren, natuur, cultuur en avontuur. Wel spannend op bepaalde momenten voor het onbekende, doch een haalbare kaart met een trouwe reisgenoot. We zijn er nog niet op uitgekeken, op dat hoge noorden. De "drive" naar steeds verder en hoger is aangewakkerd...

    Grtn, Rob en Esly

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten