Les Menuires 2017




Naar Les Menuires– door Frankrijk 

Vr 22/12 - Oostende - Besançon

Via de E 411 naar Luxemburg om in Berchem te tanken.  Verder over Nancy naar Besançon om na 674 km op de CP aan te komen.

Deze praktische CP aan de Rue d'Arenès (gps N 47.23862 - O 06.01720) ligt aan de rivier de Doubs op wandelafstand van het centrum.
Alle voorzieningen zijn voorhanden.  Betalend tijdens de dag.
's Avonds nog een bezoekje gebracht aan de kerstmarkt en genoten van de warme sfeer. De wandeling bracht me door het centrum en tot aan de omwalling.
Rustige plaats.  Een beetje uitkijken met het op en af rijden van de parking.


Za 23/12 - Besançon - Les Menuires


Om naar Les Menuires te rijden heb je de keuze uit diverse opties.  Ofwel via Lyon en Chambéry of over Genève.  Ik rij via Bourg-en-Bresse over de A 40 naar Annecy langs het meer naar Albertville en zo naar Les Menuires.  
Na 351 km kom ik in de middag aan op de CP te Menuires. (gps N 45.32559 - O 06.53415).  Deze op winterkamperen voorziene plaats heeft alle faciliteiten. Meer elektra aansluitpunten zou handig zijn. Er wordt 16 A per aansluiting voorzien dus hoeft het geen probleem te zijn om de aansluiting te delen.  Met aan de automaat te verkrijgen jetons à € 2 per stuk, kun je 4 u stroom krijgen of 120 liter water tanken.  Ik heb nog geen probleem ondervonden.
Ik neem een extra gasfles mee waarmee ik ongeveer 5 dagen toe kom.  

Zon 24/12 - zon 31/12 - Verblijf


Mijn eerste dag is tra-ditiegetrouw eentje van ac-climatiseren.  Een beetje sfeer snuiven en een wandeling langs de Doron - richting St Martin de Belleville. Zolang je op de langlaufpistes blijft, is er geen probleem.  Het wordt wat sportiever als je de tracks verlaat en het wandelpad volgt. Dan kom je plots 2 dames tegen die er helemaal niet op voorzien zijn maar toch dapper doorstappen.


Enkele indrukken onderweg.  Het is helemaal niet koud met 9° maar door de wind kun je net niet in t-shirt lopen. Toch 17 km afgelegd.



Maar we zijn ook gekomen om te skiën. De zesdaagse skipas voor het Trois Vallées gebied is best wel pittig met zijn € 300, zeker als je met de familie op stap bent.  Maar een beetje sportieve skiër laat zich daar niet door afschrikken.  Ik heb over de zes dagen 111 liften genomen wat neerkomt op € 2,70 per lift.  Als je bedenkt dat de pistes geprepareerd, onderhouden en bewaakt worden valt het in feite best mee.
Wat je natuurlijk niet in de hand hebt is het weer.  De eerste twee dagen was het weer tussen schitterend en goed.  Op dag drie (de dag dat de meeste ongevallen gebeuren) was het dan zwaar bewolkt met sneeuw en mocht het voor mij ook wat rustiger.
De voorspelde sneeuw voor dag vier liet op zich wachten en was het bewolkt tot zonnig en konden we weer volop genieten.  Dag vijf was bewolkt met af en toe opklaringen wat mij noodzaakte niet aan uitgebreid tourskiën te gaan doen.
 Tijdens de nacht is het dan goed beginnen sneeuwen en moest er eerst geruimd worden voor we de latten op konden.
Maar het blijft natuurlijk een wintersport en ben je blij dat er af en toe wat sneeuw valt.  Ook op de parking wordt de sneeuwruimer ingezet en is in een wip van tijd alles weer doenbaar.
Vandaag kunnen we nog enkele pistes doen.  Maar dan heb je natuurlijk net die lift teveel.  Op weg naar La Masse wordt ik op de lift overvallen door een sneeuwstorm.  Op de top helemaal geen zicht.  Proberen zonder bril is ook geen pretje met de sneeuw in je ogen, maar het zicht is wel beter.  Halverwege de afdaling wordt de sneeuw regen en dan is de lol er helemaal af.  Een mens wil in schoonheid eindigen en dus een beetje uitbollen op de beneden pistes.
Gelukkig heb ik een garage en kunnen alle natte spullen daar gemakkelijk opgehangen worden.


Op 31 december krijgen we nog een zonnige dag en dus geschikt om de declimatiseren met een wandeling.  Ik kies voor de Lac de l'Eau*.


Sfeerbeelden zoals je bij ons aan de kust niet ziet.  Genieten van de stilte!

Om het jaar dan definitief af te sluiten mag ik mij vervoegen met de geburen uit Koksijde.  Een lekker menu in restaurant Au Village met een afzakkertje bij mij.  Bedankt Siglinde, Geike, Miel en Maarten voor deze gezellige avond, jullie waren toffe buren.

Ma 01/01 - Les Menuires - Aire des Neuf Lieux

We hadden alles sneeuwvrij gemaakt maar gedurende de nacht is er nog een laagje nieuwe sneeuw bijgekomen.  De blijvers kunnen er maar plezier aan beleven.
Ik kan toch tegen 9:30 u zonder problemen vertrekken.  Ondanks de gehele dag regen goed kunnen doorrijden.  Deze keer ben ik over Chambéry gereden en is het goed opschieten op de snelweg.  Vesoul als tankplaats onthouden.  Getankt om Luxemburg te kunnen halen en om 17 u na 531 km op de aire aangekomen. Gps N 48.21209 - O 06.45761. Er zijn enkel toiletten beschikbaar maar de plaats wordt niet zo vaak door truckers aangedaan en is het dus iets rustiger.  Eén van mijn favoriete vaste stekken.

Di 02/01 - Aire des Neuf Lieux - thuis

Na een rustige nacht om 7:30 u vertrokken voor de terugreis via Nancy.  Boven centraal Frankrijk woedt er een hevige storm met felle rukwinden.  Gelukkig voor mij zijn dit vooral rugwinden wat de stabiliteit ten goede komt.  Na een tankbeurt in Luxemburg aan € 1,043/l - een besparing van ongeveer € 23 - gaat het verder probleem- en vooral fileloos via de E 411 richting Oostende.  Na 528 km kom ik rond 14:00 u thuis.


Reacties